17 feb 10 tips voor innoverend onderwijzen (tip 1 en 2)

Toen ik dit artikel las met tien tips om een inspirerende leerkracht te worden, had ik meteen zin om er mijn eigen versie van te maken. Lang hoefde ik niet na te denken om tien dingen op een rijtje te zetten die, mij althans, aansporen om af en toe eens iets anders te proberen in de klas. Ik wil op geen enkele manier stellen dat ikzelf een “inspirerende leerkracht” ben, of dat een leerkracht dat moét zijn om een goede leerkracht te zijn. Maar ik denk dat iedereen weet dat de samenleving verandert en dat we als leerkracht minstens moeten open staan voor deze verandering en er mee durven experimenteren.

 Ik zal mijn totaal van 10 tips publiceren gedurende de komende week of weken, telkens als ik wat tijd vind om te schrijven.

1 Kom uit je kot

Het is blijkbaar geen evidentie in het onderwijs om “zomaar” uit je school te mogen om je kennis te verbreden. Ik hoor nog te vaak over leerkrachten die niet of nauwelijks mogen gaan bijscholen. Het is nochtans de manier om geïnspireerd te raken.  En als ik één tip mag geven voor een geslaagde nascholing: ga alleen! Onderdruk de verleiding om in te schrijven samen met een collega. Door alleen te zijn op een vorming verplicht je jezelf om te praten met de andere deelnemers tijdens de vrije momenten. Door te spreken met vreemden, met een zelfde interesse worden die koffiepauzes soms interessanter dan de opleiding zelf.

ICT-tip: Op lerarenportaal KlasCement vind je een uitgebreide kalender. Hier kan je bijvoorbeeld zoeken op jouw vak of op de leeftijd van je kinderen en bekijken welke workshops er over heel Vlaanderen beschikbaar zijn voor jou. 

2 Hou je oren en ogen open

Er is bijzonder veel waardevolle informatie te vinden in de bibliotheek. Ik heb natuurlijk niks tegen goed geschreven boeken, maar sommigen vullen honderden pagina’s met een idee dat op een A4tje past. Ook is het vaak niet diegene met praktische onderwijservaring die een boek mag schrijven, maar wel diegene met de beste connecties.

Gelukkig is het internet de plaats waar je ongefilterde levensechte ervaringen van leerkrachten kan terugvinden. Hoe langer hoe meer leerkrachten delen hun ervaringen online. Die praktijkverhalen inspireren om zelf ook dingen uit te testen. Het is een bijna onuitputtelijke bron van nieuwe verhalen en experimenten eens je er je weg wat in vindt. 

ICT-tip: Sommige blogs zijn bijzonder verfrissend omdat ze dagelijkse, echte, eerlijke verhalen vertellen. Juf Groeit en Over onderwijs zijn twee voorbeelden van zulke inspirerende lerarenblogs.

Maar ook twitter is zeker de moeite om te volgen. Je hoeft zelf niks te delen om te lezen wat andere leerkrachten op twitter delen. Je kan starten bij het lijstje leerkrachten  op twitter van dj4am ofte Hans De Four, de oprichter en coördinator van KlasCement. 

Toen ik dit artikel las met tien tips om een inspirerende leerkracht te worden, had ik meteen zin om er mijn eigen versie van te maken. Lang hoefde ik niet na te denken om tien dingen op een rijtje te zetten die, mij althans, aansporen om af en toe eens iets anders te proberen in de klas. Ik wil op geen enkele manier stellen dat ikzelf een “inspirerende leerkracht” ben, of dat een leerkracht dat moét zijn om een goede leerkracht te zijn. Maar ik denk dat iedereen weet dat de samenleving verandert en dat we als leerkracht minstens moeten open staan voor deze verandering en er mee durven experimenteren.

 Ik zal mijn totaal van 10 tips publiceren gedurende de komende week of weken, telkens als ik wat tijd vind om te schrijven.

1 Kom uit je kot

Het is blijkbaar geen evidentie in het onderwijs om “zomaar” uit je school te mogen om je kennis te verbreden. Ik hoor nog te vaak over leerkrachten die niet of nauwelijks mogen gaan bijscholen. Het is nochtans de manier om geïnspireerd te raken.  En als ik één tip mag geven voor een geslaagde nascholing: ga alleen! Onderdruk de verleiding om in te schrijven samen met een collega. Door alleen te zijn op een vorming verplicht je jezelf om te praten met de andere deelnemers tijdens de vrije momenten. Door te spreken met vreemden, met een zelfde interesse worden die koffiepauzes soms interessanter dan de opleiding zelf.

ICT-tip: Op lerarenportaal KlasCement vind je een uitgebreide kalender. Hier kan je bijvoorbeeld zoeken op jouw vak of op de leeftijd van je kinderen en bekijken welke workshops er over heel Vlaanderen beschikbaar zijn voor jou. 

2 Hou je oren en ogen open

Er is bijzonder veel waardevolle informatie te vinden in de bibliotheek. Ik heb natuurlijk niks tegen goed geschreven boeken, maar sommigen vullen honderden pagina’s met een idee dat op een A4tje past. Ook is het vaak niet diegene met praktische onderwijservaring die een boek mag schrijven, maar wel diegene met de beste connecties.

Gelukkig is het internet de plaats waar je ongefilterde levensechte ervaringen van leerkrachten kan terugvinden. Hoe langer hoe meer leerkrachten delen hun ervaringen online. Die praktijkverhalen inspireren om zelf ook dingen uit te testen. Het is een bijna onuitputtelijke bron van nieuwe verhalen en experimenten eens je er je weg wat in vindt. 

ICT-tip: Sommige blogs zijn bijzonder verfrissend omdat ze dagelijkse, echte, eerlijke verhalen vertellen. Juf Groeit en Over onderwijs zijn twee voorbeelden van zulke inspirerende lerarenblogs.

Maar ook twitter is zeker de moeite om te volgen. Je hoeft zelf niks te delen om te lezen wat andere leerkrachten op twitter delen. Je kan starten bij het lijstje leerkrachten  op twitter van dj4am ofte Hans De Four, de oprichter en coördinator van KlasCement. 

Post Tagged with , ,

2 Responses so far.

  1. […] 10 tips voor innoverend onderwijzen (tip 1 en 2) […]

  2. […] 10 tips voor innoverend onderwijzen tip 5 en 6 On 16 april 2012 · Leave a Comment […]

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>