05 feb De geflipte workshop

“Practise what you preach” was de voornaamste reden waarom ik workshops over de flipped classroom besloot  te “flippen”. Maar ‘t was toch even spannend hoe studenten in de lerarenopleiding en leerkrachten op de ict praktijkdag zouden reageren op deze techniek. Ze kregen namelijk minimaal een uur huiswerk ter voorbereiding van de workshop: het doornemen van de theorie, de handleiding en de bijhorende filmpjes. Tijdens de workshop zou er enkel tijd zijn om te werken.

De sessie educatieve filmpjes maken met PowerPoint heb ik al verschillende keren gegeven aan groepen leerkrachten. Maar het klassiek presenteren en demonstreren had nadelen: door ‘t verschil in ervaring met PowerPoint ging de sessie voor de ene veel te snel, voor de andere te traag. Iedereen een gelijkaardig voorbeeld laten namaken, was dan wel “veilig”. Maar ‘t zorgde er voor dat de mensen niet tegen de praktische problemen aanliepen die ze nadien thuis zouden ervaren. En tegelijk zondigde ik tegen mijn eigen regel: als je het in een filmpje kan vertellen, waarom doe je het dan niet?

Daarom verwees ik de studenten in de lerarenopleiding en de deelnemers aan de workshop op de ict-praktijkdag ruim vooraf naar het juiste materiaal op de Jonatan Academie website. Alles wat ik in het verleden vertelde en demonstreerde in een workshop, verwerkten de deelnemers nu vooraf thuis.

Het was een bizar gevoel om de les te starten met de boodschap: “Jullie weten eigenlijk alles al. Dus tenzij er nog vragen zijn, ga je aan de slag!” Het voelt heel anders dan de (illusie van) controle die je hebt als je vooraf uitleg staat te geven. ‘t Was voor mezelf echt vechten tegen de natuurlijke aandrang om iedereens aandacht te vragen. Het was interessant om te zien hoe sommige mensen reuzenstappen namen en anderen met kabouterpasjes richting het einddoel stapten. Uit angst om niet aan ieders verwachtingen te voldoen vroeg ik regelmatig aan de groep of ‘t bij iedereen wel lukte? Of iedereen nog tevreden was en mee kon? Beginnersangst vermoed ik.

Maar terugkijkend kan ik alleen maar concluderen: door de deelnemers los te laten heb ik net veel meer contact met hen gehad. Iedereen had de kans om me persoonlijk aan te spreken: sommigen hadden meer nood aan begeleiding dan anderen. Maar ik had voldoende tijd om iedereens vragen en wensen te beantwoorden. De sfeer was relaxed en iedereen werkte op z’n eigen tempo. 

Ik hou in ieder geval een zeer goed gevoel over bij het flippen van de klas. De eerste reacties en evaluaties bevestigen dat ook de deelnemers het een succes vonden.

Onderstaand filmpje werd tijdens de workshop gemaakt. Je hoort me met de andere deelnemers praten terwijl Juf Hilde dit opnam. Een fantastisch resultaat als je’t mij vraagt.

2 Responses so far.

  1. Hilde zegt:

    De perfecte workshop voor mij. En ik ben zo mogelijk nog méér overtuigd van de waarde van de educatieve filmpjes in mijn klas. Ik heb mijn leerlingen ook verteld over de dingen die ik leerde op de ICT-praktijkdag. In eerste instantie moesten ze ge-weld-dig lachen bij het bekijken van het filmpje :-), maar ze zagen ook meteen de mogelijkheden tijdens bv. de toetsenperiode.
    Voor mij was deze geflipte workshop zeker de start van een boeiend persoonlijk project.
    Nog eens bedankt!

  2. […] ondervond ik al hoe een “geflipte workshop”  de effectiviteit enorm verhoogt (lees mijn verslag). Op de ICT-dag krijgen deelnemers de uitleg vooraf en is er alleen maar tijd voor vragen en werken […]

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>