03 mrt Moet elke leerling kunnen programmeren?


Bill Gates, Mark Zuckerberg en popster Will.I.Am beweren dat programmeurs de tovenaars van de toekomst zijn. Zelfs wie met minder zweverige blik naar het coderen kijkt, beseft we vandaag minstens moeten begrijpen wat er “achter de schermen van een app” gebeurt.

Microsoft nodigde me een maand geleden uit naar hun kantoor in Londen voor de Appathon. Daar las je eerder al iets over. Het programmeren van mijn appvoorstel bleek te hoog gegrepen voor me. Maar ‘t zorgde er wel voor dat ik voldoende tijd had om na te denken over de zin en onzin van programmeren met kids.

Het resultaat van mijn bedenkingen lees je in mijn artikel op de Europese Microsoft website. Voor wie niet zo sterk is in ‘t Engels vat ik het hier even samen:

  • Weten hoe fotosynthese werkt vinden we basiskennis die er al van in de lagere school ingepompt wordt. Ook al worden maar heel weinig leerlingen bioloog. Moeten we ze dan geen notie geven van hoe programma’s werken, ook al wordt maar een beperkt aantal leerlingen programmeur?
  • Nu onze smartphone “praat” met onze televisie, onze verwarming, onze weegschaal en koelkast wordt het steeds interessanter om die smartphone naar ons hand te zetten.
  • Wie leert te programmeren leert hoe makkelijk het is om privégegevens van een gebruiker af te snoepen. Qua lesje mediawijsheid kan dat tellen!

Een tijdje geleden schreef ik een item in de KlasCement nieuwsbrief met een aantal links naar pasklaar materiaal om in de klas aan de slag te gaan met programmeren. Wil je die nieuwsbrief ontvangen, maak je dan gratis lid van KlasCement en zorg dat je aanvinkt dat je de KC&Zo weekendnieuwsbrief wil ontvangen.

Bestuur je computer met een banaan! En andere leuke ideeën om te starten met “programmeren”

Programmeren is meer dan iets wat alleen geeks doen op een donkere zolderkamer. Vandaag “programmeer” je je verwarming via apps op je smartphone. Of je “programmeert” de website If this then that om je een sms te sturen telkens het gaat regenen. Misschien schrijven je leerlingen de code voor een eigen game alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Hieronder plukken we een aantal leuke voorbeelden van KlasCement om kinderen en jongeren enthousiast en creatief te laten omspringen met technologie.

Bekijk ook dit filmpje dat scholen inspireert om met programmeren te beginnen:

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>