02 mrt Oogklepdenken: mediawijsheid voor gevorderden

Oogklepdenken

In het boek Oogklepdenken doet Ruben Mersch uit de doeken waarom we allemaal idioten zijn. Hij vertelt ons hoe we onszelf wat wijsmaken als we cijfers en kansberekeningen horen. Maar hij schrijft ook hoe onze innerlijke idioot een handje geholpen wordt door de reclamesector om ons nog vaker op ‘t verkeerde been te zetten.

Lieven Scheire schrijft op de voorpagina: Een broodnodig boek en gelijk heeft ie. In de vele voorbeelden die Mersch geeft over hoe we onszelf bedotten en hoe we bedot worden herkende ik mezelf. Want ook ik neem onbewust aan dat een zakje rijst verpakt in een zakje gerecycleerd papier met een groen plantje op, wel meer bio moét zijn dan rijst in een plastic verpakking. Ook ik ging mee in redeneringen waarbij ik enkel vertrouwde op ervaringen van mezelf en mijn kennissenkring. Ook al is die groep mensen veel te beperkt en dus niet representatief voor Vlaanderen.

Maar hij legt ook de vinger op de wonde wanneer het gaat over wetenschappelijk onderzoek en de farmaceutische industrie. Cijfers kan je martelen tot ze zeggen wat je wil, staaft hij aan de hand van een aantal voorbeelden. Hallucinant hoe de beïnvloeding nog verder gaan dan ik al aan nam.

Het boek zorgt er voor dat je bewuster omgaat met de fait divers in de krant of de ochtendshow op de radio. Het benadrukt de ware reden voor nieuwsitems als “Britse onderzoekers ontdekken dat 10 gram chocolade per dag goed is voor je seksleven.” en legt bloot waarom “de meest depressieve dag van het jaar” niet toevallig samenvalt met de vakantiebeurs. Je leert met ander woorden de motieven die schuil gaan achter heel wat radio-, televisie-, krant- of internetberichten. Mediawijsheid: you bet!

Nieuwsgierigheid geprikkeld?

5 Responses so far.

  1. Mariska Hendrickx zegt:

    Dit is een heel onderhoudend boek dat je best wat inzichten bijbrengt. Echt een aanrader!

  2. [...] Oogklepdenken zette dit boek me ook aan ‘t denken zette over mijn denken. En ik moet McGonigal gelijk [...]

  3. [...] Er werden recent heel wat straffe uitspraken gedaan over de invloed van technologie op het leren, over de grootte van de klassen en over gaming in de klas. Heel wat van die uitspraken blijken nadat Pedro en Casper er de wetenschappelijke bronnen op nasloegen minstens genuanceerd te moeten worden. Soms bleek er (nog) geen wetenschappelijk bewijs voor en soms zijn ze gewoonweg onwaar. Het is handig dat de heren de moeite deden om de onderzoeken te lezen en hun conclusies heel leesbaar en bondig verzamelden in de pocket.  Hun kritische houding helpt je om ook zelf aanhalingstekens te zien telkens men “wetenschappelijk onderbouwd” vermeld in de media. (Iets wat ik ook al leerde uit Oogklepdenken, dat ik hier recenseer.  [...]

  4. […] door een expert. Ook Ruben Mersch neemt de juistheid van bv. economische experts op de korrel in het eerder door mij besproken boek Oogklepdenken. Is een boek vol opvoedadvies van een pedagoog echt zo veel beter dan wat je vader- of moederhart […]

  5. […] heb enorm genoten van Hans Rosling in onderstaande Ted-talk. Hij legt net zoals Ruben Mersch in ‘Oogklepdenken’ pijnlijk bloot dat het niet altijd loont om onze menselijke intuïtie te volgen. Ik zie ook veel […]

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>