25 jan Hoe “af” is een leraar in opleiding

Lang heb ik aan de lokroep weerstaan om mee te gaan in de heisa over de parate kennis van leraren in opleiding. Maar na zoveel neerbuigende berichtgeving over deze toekomstige leraren moet ik het toch even van me afschrijven.

Laat het duidelijk zijn: een toekomstig regent aardrijkskunde verdient geen diploma als hij niet blindelings de Atlantische oceaan kan aanduiden. Dat is geen wist-je-datje, dat is de kernleerstof die noodzakelijk is om af te studeren. Daar hoeft niet over gediscussieerd te worden.

Tegelijk vraag ik me af wat de lerarenopleiding die dit initiatief nam hiermee wou bewijzen. Als docenten er na drie jaar niet in slagen om de student basiskennis van hun vak te doen onthouden. Dan zou ik samen met de gebuisde studenten ook de docenten aan de deur zetten.

Maar vind jij het een breekpunt als een leraar lagere onderwijs niet weet wie de Waalse tegenhanger van de CD&V is? En moet een regent wiskunde, Servië op die blinde kaart kunnen aanduiden om zijn lessen te geven? Is het nodig dat de leerkracht lichamelijke opvoeding weet wanneer de guldensporenslag plaats vond om fair play te stimuleren in teamsporten?

Laat ik maar eerlijk toegeven: die test schiet bij mij in ‘t verkeerde keelgat omdat ik weet dat ik zelf ook zwak zou gescoord hebben. Als twintigjarige had ik hoegenaamd geen interesse in de politieke actualiteit. En alle Europese landen, hun hoofdsteden en rivieren benoemen kon ik welgeteld één dag: die van de dag van het examen aardrijkskunde. Ben ik daarom vandaag een slechte leerkracht?

De studenten in de lerarenopleiding zijn niet “af”. “Het verstand komt met de jaren”, zegt men. Lerarenopleiding of niet, het zijn studenten. Geen heiligenbeeldjes die tijdens het mooiste tijd van hun leven niks beters te doen hebben dan vroom hun les leren. Geef hen een beetje krediet. Als ze voor de juiste reden voor het beroep kozen, zullen ze met de jaren wel groeien en evolueren.

Want wat weet je eigenlijk over leven en les geven op je twintigste? Het duurt jaren voor je perfect weet hoe je een klas in de hand houdt. Pas dan heb je echt tijd voor differentiatie, verdieping of experimenten in de klas. En geen enkele cursus “gesprekken met ouders” leerde me even veel over oudercontacten als op die ouderstoel zitten voor het oudercontact van mijn kinderen. Ook die kennis kwam dus met de jaren.

Beste lerarenopleiding: zorg dat uw studenten hun vak beheersen voor je ze laat afstuderen. Het zal de kwaliteit van ons onderwijs, de volgende generatie leraren incluis, bepalen.

En in plaats van in de media neerbuigend te doen over je studenten, leer je ze beter dat ze niet “af” zijn. Niet na het ontvangen van een diploma, niet na vijf jaar, zelfs niet na twintig! 

Edit: Bekijk de discussie eens in Reyers Laat, een van de onderzoekers licht daar de reden en de resultaten toe. 

Reyers Laat

 

One Response so far.

  1. Joris Baert zegt:

    Beste,

    Ikzelf sta intussen een kleine tien jaar voor de klas. Ook ik vind de heisa om dit “wetenschappelijk”? onderzoek zeer misplaatst.
    MAAR… wel om een heel andere reden. Toen ik zelf in de regentaat-opleiding zat heb ik mij bij momenten dood geërgerd aan het gebrek aan algemene kennis van mijn collega studenten. Hoe kan je jou leerlingen nu ooit een algemeen wereldbeeld geven als jij ze alleen je eigen vakje kan aanleren? NOOIT! Je moet als leerkracht de kennis die je aanbrengt kunnen plaatsen in het leven van de leerlingen. Je moet hen kunnen aantonen dat alle vakken (al is het soms in beperkte mate) met elkaar in verbinding staan.
    In het fragment van “Reyers laat” wordt de ware rede van dit tekort aangehaald (hoewel de “pedagogen” daar onmiddellijk tegen in gaan…). Leerlingen mogen als het ware geen kennis meer opnemen! Ik weet nog heel goed dat ikzelf in het 4de studiejaar (Bij meester kris in lokaal 4C als je het wil weten :-) ) tijdens de campagne van de gemeenteraadsverkiezingen van dat jaar alle partijen, hun kleuren en een korte inhoud van hun programma heb moeten leren. Sindsdien heb ik dat eigenlijk nooit meer vergeten. Als onze jongeren dit ook zouden moeten leren, dan zouden we dit soort resultaten niet te zien krijgen bij onze jeugd.
    De ware reden van dit probleem ligt bij de overheid, de verschillende hervormingen van het onderwijs en de gangbare tendens dat het ‘plebs” dom gehouden moet worden!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>