17 jan “Nieuwe” technologie voor het onderwijs op de BETT beurs

Een samenvatting van de BETT beurs in één zin. Let op de aanhalingstekens, ze staan er niet zonder reden. Want in tegenstelling tot vorig jaren was er geen spectaculaire nieuwe technologie te ontdekken. De beurs over nieuwe technologie voor educatie was eerder een voortbouwen op gekende technologie. De interessante nieuwtjes ontdekte je eerder in de kleinere verborgen stands met beginnende bedrijfjes dan bij de grote eyecatchers.

Vandaag schrijf ik over een aantal tendensen die ik opgemerkt heb, in de toekomst licht ik een paar van die kleine vondsten nader toe.

1. Big Brother is watching you

In België blijven we voorlopig gespaard van monitoring-systemen, maar in het Verenigd Koninkrijk is het big business. Systemen om “aan te melden op school”, sms-systemen om ouders te verwittigen of firewalls die het internet blokkeren waren bijvoorbeeld sterk vertegenwoordigd. In Engeland heerst een angst-psychose waar handige bedrijfjes munt uit slaan om te voldoen aan de communicatie-verslaving van ouders en scholen. De economie kan er maar goed mee zijn.

2. De school wordt mobiel

De iPad was ook heel populair. En gelukkig niet alleen als prijs in een loterij aan zowat elke stand. Ik zag kleine stands van ontwikkelaars die leerkrachten de mogelijkheid geven om een app te maken bij de leerstof en deze aan te bieden in de iTunes App Store. De resultaten van de leerlingen worden online bewaard, zodat je als leerkracht kan volgen wat de scores zijn. En wat dacht je van een eigen app voor je school in de iTunes Store? Toch was de aandacht voor software voor tablets nog beperkt

3. Projectie tot in de derde dimensie

3D was dé hype van 2010 en leefde dit jaar nog door. Al vermoed ik dat de industrie al begrijpt dat het onderwijs niet op 3D zit te wachten. Een demonstratie van een drie dimensionaal digitaal bord toonde de  enorme wow-factor maar ook de beperkte inzetbaarheid.
De digitale borden worden steeds handiger: de projectoren hangen nu tegen de muur zodat je nooit meer in je eigen schaduw staat. De multi-touch waarmee je met twee handen foto’s vergroot en roteert doe nu ook zijn intrede bij de digiborden waardoor ze gigantische iPads lijken.

4. Een apple-tje voor de dorst

Apple was vorig jaar omnipresent in de verschillende standen. Zelfs toepassingen die niks met Apple te maken hadden toonden hun materiaal op een Mac omdat die nu eenmaal cool waren. In 2011 is de mac gemeengoed geworden en focust men op het inzetten van de glimmende computers.

5. ‘t Is maar voor te spelen

Online toepassingen om leerlingen thuis spelend te laten leren zijn niet nieuw. Het digitale platform moet het werken in boekjes vervangen als huiswerk. Die online omgevingen moeten zorgen voor meer motivatie, meer werktijd, … Voor de oefeningen werd opnieuw geput uit dezelfde soort opdrachten: multiple-choice-vragen, puzzeltjes, verbindingsoefeningen en kleurprenten. Ik zie zelf de leer-waarde van dit soort digitaal “huiswerk om het huiswerk” niet. Als het even banaal is als papieren taken, verliezen de leerlingen wellicht even snel hun aandacht eens het nieuwe er af is. Ik mis daarnaast nog evaluatie, remediëring en opvolging in al die spelletjes.

Is het de financiële crisis die de bedrijven dwingt om minder te investeren in ontwikkeling? Of is men gekomen op een punt dat men eerst de marktwaarde van de bestaande technologie wil testen? De toekomst zal het leren. Maar dat de bestaande technologieën uitgediept worden en de inzetbaarheid wordt geanalyseerd is geen verkeerde evolutie.Een samenvatting van de BETT beurs in één zin. Let op de aanhalingstekens, ze staan er niet zonder reden. Want in tegenstelling tot vorig jaren was er geen spectaculaire nieuwe technologie te ontdekken. De beurs over nieuwe technologie voor educatie was eerder een voortbouwen op gekende technologie. De interessante nieuwtjes ontdekte je eerder in de kleinere verborgen stands met beginnende bedrijfjes dan bij de grote eyecatchers.

Vandaag schrijf ik over een aantal tendensen die ik opgemerkt heb, in de toekomst licht ik een paar van die kleine vondsten nader toe.

1. Big Brother is watching you

In België blijven we voorlopig gespaard van monitoring-systemen, maar in het Verenigd Koninkrijk is het big business. Systemen om “aan te melden op school”, sms-systemen om ouders te verwittigen of firewalls die het internet blokkeren waren bijvoorbeeld sterk vertegenwoordigd. In Engeland heerst een angst-psychose waar handige bedrijfjes munt uit slaan om te voldoen aan de communicatie-verslaving van ouders en scholen. De economie kan er maar goed mee zijn.

2. De school wordt mobiel

De iPad was ook heel populair. En gelukkig niet alleen als prijs in een loterij aan zowat elke stand. Ik zag kleine stands van ontwikkelaars die leerkrachten de mogelijkheid geven om een app te maken bij de leerstof en deze aan te bieden in de iTunes App Store. De resultaten van de leerlingen worden online bewaard, zodat je als leerkracht kan volgen wat de scores zijn. En wat dacht je van een eigen app voor je school in de iTunes Store? Toch was de aandacht voor software voor tablets nog beperkt

3. Projectie tot in de derde dimensie

3D was dé hype van 2010 en leefde dit jaar nog door. Al vermoed ik dat de industrie al begrijpt dat het onderwijs niet op 3D zit te wachten. Een demonstratie van een drie dimensionaal digitaal bord toonde de  enorme wow-factor maar ook de beperkte inzetbaarheid.
De digitale borden worden steeds handiger: de projectoren hangen nu tegen de muur zodat je nooit meer in je eigen schaduw staat. De multi-touch waarmee je met twee handen foto’s vergroot en roteert doe nu ook zijn intrede bij de digiborden waardoor ze gigantische iPads lijken.

4. Een apple-tje voor de dorst

Apple was vorig jaar omnipresent in de verschillende standen. Zelfs toepassingen die niks met Apple te maken hadden toonden hun materiaal op een Mac omdat die nu eenmaal cool waren. In 2011 is de mac gemeengoed geworden en focust men op het inzetten van de glimmende computers.

5. ‘t Is maar voor te spelen

Online toepassingen om leerlingen thuis spelend te laten leren zijn niet nieuw. Het digitale platform moet het werken in boekjes vervangen als huiswerk. Die online omgevingen moeten zorgen voor meer motivatie, meer werktijd, … Voor de oefeningen werd opnieuw geput uit dezelfde soort opdrachten: multiple-choice-vragen, puzzeltjes, verbindingsoefeningen en kleurprenten. Ik zie zelf de leer-waarde van dit soort digitaal “huiswerk om het huiswerk” niet. Als het even banaal is als papieren taken, verliezen de leerlingen wellicht even snel hun aandacht eens het nieuwe er af is. Ik mis daarnaast nog evaluatie, remediëring en opvolging in al die spelletjes.

Is het de financiële crisis die de bedrijven dwingt om minder te investeren in ontwikkeling? Of is men gekomen op een punt dat men eerst de marktwaarde van de bestaande technologie wil testen? De toekomst zal het leren. Maar dat de bestaande technologieën uitgediept worden en de inzetbaarheid wordt geanalyseerd is geen verkeerde evolutie.

Post Tagged with , , , , ,

One Response so far.

  1. Toon zegt:

    Wat mij twee jaar geleden gigantisch opviel bij BETT was de totale afwezigheid van (meerwaarde voor) de leerling of zijn/haar leerervaring. Heel veel monitoring- en SMS-toestanden, inderdaad, en daarnaast vooral technologie die de efficiënte en het comfort van leraren en de administratie verhogen. Leerlingen werden gebruikt als babes op het autosalon: decor.
    Of hoe scholen toch nog vaak fabrieken zijn die producten afleveren. Op maat van de klant.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>