09 jan Punten aftrekken als straf: kan dat?

Klasse vraagt te reageren op volgende stelling:

Maarten (14) heeft zijn taak voor wiskunde te laat ingediend. Leraar Tom trekt daarom twee punten af van zijn dagelijks werk. Emilie (11) heeft al voor de derde keer haar werkboek Frans niet bij. Als straf krijgt ze van juf Nancy min één voor haar toets. Kan dat volgens jou?

Fantastische stelling die volgens mij heel wat stof zal doen opwaaien en mij deed terugdenken aan mijn eigen pubertijd. Nooit was m’n materiaal en m’n huiswerk in orde. Ik maakte snel snel m’n taken onderweg naar school. En wat niet klaar was… dat was dan maar niet klaar. Meestal raakte ik er ook gewoon mee weg. Want leerkrachten controleerden niet of onzorgvuldig of de taak gemaakt was.

Streng en rechtvaardig

De leerkracht plastische opvoeding was de uitzondering. Zij spendeerde bijzonder veel tijd aan het  minutieus noteren van alle materiaal dat we nodig hadden. We noteerden ijverig in onze agenda wat we mee moesten brengen. Want we wisten dat ze een week later, met die lijst in de hand naast onze bank zou staan en alles zou controleren. Voor elk vergeten item gingen er twee punten van mijn eindresultaat. Ik verzeker je dat ik na de eerste keer dat ik drie dingen thuis liet niet vaak nog iets vergat. Streng? Zeker! Maar nooit vond ik het onrechtvaardig. Er was er immers maar eentje waarop ik mijn puntenverlies kon op afschuiven en dat was ikzelf.

 

Meten is weten

Als leerkracht wou ik samen met m’n duopartner de leerlingen de gewoonte aanleren om dagelijks even de agenda te controleren. We wilden geen massa huiswerk, maar wel de attitude om werk te plannen en dagelijks een kleinigheid te doen.

We wilden dat doel ook evalueren. We wilden meer dan een “gevoel”  of een leerling vaak in orde of helemaal niet in orde was met z’n huiswerk. Daarom hielden we dit nauwgezet bij in een excelsheet. We koppelden er geen puntenverlies aan vast, maar het percentage dat de leerling in orde was kwam wel op het rapport. Dat cijfer was soms ontluisterend: de ongelooflijke inzet van sommigen werd soms te veel als “gewoon” beschouwd. Terwijl het lage cijfer van anderen soms confronterend was voor de leerling en de ouders.

Door leerlingen en hun ouders te confronteren met deze cijfers kan je een gedragsverandering in gang zetten. “Probeer volgende keer … % beter te doen.” is een mooi doel om na te streven.

Als straf?

Ik weet niet of het aftrekken van punten voor al dan niet maken van huiswerk of als disciplinaire straf voor alle leerlingen het beoogde effect zal hebben. Je hebt strikte regels nodig en een ijzeren discipline om je daar aan te houden om een gevoel van onrechtvaardigheid te voorkomen. Ik denk dat je leerlingen het best motiveert om hun werk te doen door wat je hen opdraagt te controleren en op maat te evalueren.

Bijhouden of leerlingen in orde zijn met hun huiswerk

Ik heb het excelletje dat we gebruikten in de klas een grondige update gegeven zodat het nu ook automatisch alle percentages berekend. Je kan het downloaden van op KlasCement na aanmelding (registreren is gratis).  Aangezien ik op dit moment geen les meer geef heb ik geen “hands on” ervaring of dit document perfect werkt of nog zaken ontbreekt. Stuur me zeker feedback als jij problemen ervaart of nog iets mist.

Je kan ook ClassDojo gebruiken. Met deze tool heb je alles wat je nodig hebt in een mooie webinterface. De webinterface werkt op op elk toestel met een browser. Voor iOS toestellen als de iPad of iPhone is er een eigen app.  Ook uit ClassDojo kan je grafieken halen op het eind van een periode.

SNAGHTML648a7f6b

SNAGHTML648b3156

One Response so far.

  1. Bart zegt:

    Boeiend artikel. Thanks

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>