16 jun Stop met focussen op technologie!

Deze post is ook beschikbaar in: Engels

Al weken herkauw ik dezelfde blogpost over ICT op school. Want hoe formuleer je een oproep om ICT beter en meer in te zetten in de klas, terwijl je ook duidelijk maakt dat het eigenlijk niet om de technologie draait. Hoe nuanceer je dat de we voorzichtig moeten zijn met de commercialisatie van het onderwijs, zonder een rem te zetten op ICT-investeringen

ICT in onderwijs

Je wordt niet slimmer van een iPad

Als ik de media moet geloven wordt er in “tablet- of laptopscholen” alléén nog met technologie gewerkt. Gelukkig blijkt de realiteit veel genuanceerder. De mensen waar ik mee in contact kwam investeren in technologie maar doen dat met een visie. Ze laten zich niet vangen aan valkuilen als:

  • investeren in technologie omdat iedereen het nu eenmaal doet;
  • laptops en tablets gebruiken om pseudo-educatieve spelletjes te spelen;
  • een “dom” papieren boek vervangen door een (bijna) even domme pdf;
  • de aankoop van een laptops of tablets rechtvaardigen met het uitsparen van de kost van een wetenschappelijk rekenmachine.

Op zich zijn bovenstaande redenen om te investeren niet verkeerd, maar of de beperkte meerwaarde van de technologie de kostprijs rechtvaardigt is iets anders. Is de toegevoegde waarde dan voldoende om zo veel te investeren? Leert een leerling beter nu het boek digitaal is? Blijven de educatieve spelletjes boeien eens de nieuwigheid er af is (Lees hierover mijn ervaringen.)? 

Niet de technologie maar de leraar maakt het verschil

De VLOR (Vlaamse Onderwijs Raad) schreef het al in z’n advies: zet in op professionaliseren van de leerkracht. Maar misschien is het niet helemaal duidelijk dat die professionalisering op twee vlakken moet gebeuren.

Enerzijds moeten de technofoben dringend over hun angst voor het digitale heen. Het kan niet dat je vandaag nauwelijks een internetbrowser kan bedienen. Je computer is een onmisbaar werkinstrument. Los van het inzetten van technologie voor je onderwijs moet je een computer of tablet kunnen hanteren om te communiceren met je school en de ouders, lessen voor te bereiden, digitale borden te bedienen, …

Anderzijds is digitale didactiek zo belangrijk. Hoe kan je beter lesgeven met de computer en internet. Want “opzoeken op internet” is gewoon het digitale alternatief voor zoeken in een boek. En ook een een “schrijfopdracht in Word” verschilt in wezen niks van een schrijfopdracht op papier. Waar technologie écht een meerwaarde biedt is in synchrone online samenwerking ongeacht tijd en ruimte (met online tekstverwerkers als Google Docs of Office 365), creatieve verwerking van lessen met media (met foto- of videoapps op de tablet), de buitenwereld betrekken met het klasgebeuren (door bv. te bloggen)

Zoek de balans

De media komen graag naar buiten met een extreem verhaal. Ofwel maakt men een nieuwsbericht over leerkrachten die “de boot missen op gebied van digitalisering”, ofwel over scholen die langzamerhand op een etalage van Apple of Samsung lijken. Heel wat minder spectaculair, maar véél interessanter zijn leerkrachten die manieren vinden om lesstof op een andere manier aan te leren of te verwerken. Maar ze zijn er! En ik denk dat we met KlasCement en de andere collega’s van het Agentschap OnderwijsCommunicatie zoals Klasse, daar voor de meerwaarde kunnen zorgen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>